Rota Virüs İshalleri

Her zamankinden daha sık ve daha sulu dışkılama ishal olarak değerlendirilir. Sık dışkılama varsa ancak kıvam bozukluğu yoksa bu ishal olarak sayılmaz. Özellikle bebeklerde ek gıdaya geçiş süresinde dışkılama sayısı günden güne değişiklik gösterebilir. Anne sütü ile beslenen bir bebekte günde 7 kereye kadar dışkılama normal sayılabilir.

Rota virüsü çocukluk çağında sık görülen hastalıklar arasında sayılabilir. Tüm dünyada çok fazla sayıda kişiyi etkisi altına alan virüs son derece hızlı bir şekilde bulaşmaktadır. Gelişmemiş  ülkelerde ölümcül etki de gösterebilen bu virüs halk sağlığını tehdit eden özellik göstermektedir. Vücutta ciddi miktarda sıvı kaybının yaşanmasına neden olan bu sorun, duruma göre hastaneye yatma zorunluluğu da getirebilir. Aralık ve Ocak ayları rota virüsünün en sık görüldüğü dönem olmasına karşılık yılın her dönemi bu hastalık görülebilir. 4 ila 24 aylık bebekleri etkisi altına alan rota virüsü her yaş grubunda da görülebilir. Dışkı, dışkıyla temas eden eller sebebiyle bulaşıcı etki gösteren hastalık anaokullarındaki oyuncaklar, telefonlar veya kapı kolları aracılığıyla da kolay bir şekilde sağlıklı bireylere bulaşabilir.

Hastalık 1ila 3 gün içerisinde kuluçka süresi yaşamaktadır. Süre sonunda hafif ateş ile başlayan sıkıntılara kusma da eşlik edebilir. Şiddetli şekilde ve çok yoğun bir iştahsızlık yapan hastalık, sıvı alınmasını da engeller. İshalin çok sık olması vücuttaki sıvının ani bir şekilde kaybına neden olur. Bu son derece tehlikeli bir durumdur. Tedavi ile birlikte ateş ve kusma 2-3 gün içinde geçse bile ishalin sonlanması 1-4 haftalık süreci bulabilir. İshale eşlik eden üst solunum yolu enfeksiyonu belirtileri de görülebilir. Rota virüsünün teşhisi dışkıda yapılacak araştırma ile kolay bir şekilde konulabilir.

Özel bir tedavi biçimi olmayan hastalıkta antibiyotik kullanımının hiçbir iyileştirici özelliği bulunmamaktadır. Kaybedilen sıvının yerine konabilmesi son derece önemlidir. Hızlı bir kontrol ile çocukların dillerine ve güzlerine bakan doktorlar durumun ciddiyeti hakkında fikir elde edebilirler. Anne sütü alan bebeklerde beslenme aynı şekilde devam edebilir. Doktor tavsiyesi ile sıvı takviyesi serum eşliğinde dengelenmeye çalışılır. Az yağlı beslenme şekli ishal diyeti olarak adlandırılabilir. Yoğurt, haşlanmış patates, muz ve pirinç lapası bu süreç içinde tercih edilecek hafifi beslenme şeklidir. Az az ve sık beslenmek bu dönem için yeterli olacaktır.

Rota virüsü gibi bulaşıcı hastalıklardan korunmada en etkili yöntem el temizliğidir. Özellikle anaokullarında hasta çocukların sağlıklı olanlardan ayrılması ve hastalık sürecinde evde tedavi edilmesine dikkat edilmesi gerekmektedir. Rota virüsü aşısı Sağlık Bakanlığı’nın belirlediği aşı programına dâhil edilmemiştir. Ancak bu aşı bebekleri rota virüsüne karşı korumada oldukça etkilidir ve yapılması önerilmekte ve ülkemizde de uzun yıllardır yapılmaktadır.