Çocukta Alerjik Rinit

Burun ve üst solunum yollarının tekrarlayan bir hastalığı olan alerjik rinit burun tıkanıklığı, burun da kaşıntı, sürekli hapşırma, damakta kaşıntı gibi belirtiler vermektedir. Hastaların en az yarısında alerjik göz nezlesi de bulgulara eşlik etmektedir. Hastalık yıl boyu devamlılık gösterse de belli mevsim geçişlerinde artış veya hafifleme göstermektedir. Bahar mevsimi hastalığın tavan yaptığı dönemler arasında sayılabilir.

Çocuklarda görülen alerjik rinit genel olarak 3-4 yaşından sonra ortaya çıkmaktadır. Hastalık hafif bir seyir gösterir ve ateş nadiren görülebilir. Ülkemizde bu hastalığın görülme sıklığı %15 civarındadır. Havada uçuşan polenler, ev tozları, evcil hayvan tüyleri hastalığın görülme sıklığını artırıcı etmenlerdir.

Sigara dumanı, hava kirliliği, rüzgâr ve soğuk hava ve ani ısı değişimleri hastalığı tetiklemektedir. Deri alerji testlerinin genel 2 yaşından önce yapılması önerilmemektedir. Yapılacak kan testi ile çocukların alerjiye olan yatkınlıkları ortaya konabilmektedir.

En önemli tedavi şekli alerjiye neden olan etmenlerin ortadan kaldırılmasına yönelik olmalıdır. 2 grup ilaç içerisinde 1.grup düzenli olarak alınarak alerjik etmenlerin bastırılmasına destek olmaktadır. Durum iyiye gitse bile bu ilaçların alınmasının ihmal etmesi halinde sıkıntılar yeniden gün yüzüne çıkacaktır. İkinci grup  ilaçlarsa sadece şikayetlerin yoğun olduğu dönemde kullanılan ilaçlardır. Alerjik nezleye eşlik edecek olan alerjik göz sorunu damlalar ile giderilebilir.

Hastaların periyodik olarak izlenmesi ve tedavilerinin belirlenen şekilde devam ettirilmesi hastanın konforu açısından önemlidir. Bu hastalık sinüzit, orta kulak iltihabı, bronşit ve geniz eti sorunlarının tetiklenmesine de neden olabilir. Tedavinin yapılmaması ya da ihmal edilmesi halinde çocuğun günlük yaşamının konforu olumsuz etki görecektir. Tekrarlayan üst solunum yolu enfeksiyonları alerjik rinitin görülme ihtimalini artırabilir.