Çocuklarda Yaz Hastalıkları

Yaz ayları sıcak ve nemli hava nedeni ile yetişkinler için bazı riskleri beraberinde getirdiği gibi çocuklarımız için de farklı hastalılara maruz kalma riskleri taşıyan bir mevsimdir. Yaz aylarında güneş ışınları çocuklara D vitamin açısından oldukça yararlı olduğu halde aşırı güneşe maruz kalmak ve sıcağın etkisi ile bazı hastalıklara da davetiye çıkartabilmektedir. Yaz aylarında çocuklarımızın en sık karşılaştığı hastalıkları aşağıdaki şekilde sıralayabiliriz:

Güneş Çarpmaları

Sıcaklığın yüksek seyrettiği, güneş ışınlarının en dik açı ile geldiği mevsim olan yaz aylarında çocuklarımızı bekleyen risklerden bir tanesi güneş çarpmalarıdır. Uzun sure güneş altında oyun oynayarak güneşe maruz kalınması durumunda güneş çarpmaları görülebilir. Güneş çarpmalarına maruz kalan çocuklarda ateş, başağrısı , başdönmesi, uyku hali ve bulantı ve kusma şikayetleri sıklıkla görülmektedir. Bu şikayetler ile acil servislere müracat eden ailelerin sayısı oldukça fazladır. Bu şikayetler ile hastaneye başvuran çocukların öncelikle ateşi kontrol altına alınıp kaybettikleri sıvı takviyesi yapılmaktadır. Daha ağır tablolarda ise hastaneye yatış yapılarak müdahale yapılmaktadır. Hafif dereceli vakalarda ise aile tarafından çocuğa evde de ılık su duşu yaptırılarak ateşin düşürülmesi mümkün olmaktadır.

Güneş Yanıkları

Yaz aylarında tenleri oldukça hassas olan bebek ve çocuklar eğer uygun güneş kremi kullanımı olmadan dışarı çıkartılırsa sadece deniz kenarında değil sokakta da güneş yanıkları oluşması riski vardır. Güneş yanıkları en çok yansıyan ışınlar nedeniyle deniz kenarında oyuna dalan çocuklarımızın farketmeden maruz kaldıkları bir durum olarak karşımıza çıkmaktadır. Güneş yanıklarından çocuklarımızı korumak adına yaz aylarında sadece denizde değil her dışarı çıkıldığında şemsiye, uygun şartları taşıyan güneş gözlükleri ve koruyucu katkı maddesi içermeyen güneş kremlerinin kullanımı ısrarla önerilmektedir.

İshal ve Kusma

Yaz aylarında ısı artışı nedeni ile bir çok gıda maddesi çok daha çabuk bozulmaktadır. Özellikle dışarıdan tüketilen gıdalara çok dikkat etmek gerekmektedir. Zorunlu olmadıkça dışarıdan sıcaktan çok çabuk etkilenen tavuk ,pilav ,et ürünleri , çukolata ve yaş pasta gibi gıdaların alınmaması çok daha iyi olacaktır. Sıcak ortamla birlikte bozulmaya başlayan gıdalardan hafif olarak etkilenen çocuklarda ishal ve bulantı ve bulantının devamında kusma görülebilmektedir. Bol sıvı alımı, doğru besin takviyesi ve dinlenme ile bu şikayetler tedavi edilebilmektedir. Fakat daha ağır vakalarda hastanede yatarak tedavi edilmesi ve kaybolan sıvı ve mineral kayıplarının takviye edilmesi gerekmektedir.

İdrar Yolları Enfeksiyonları

Yaz aylarında çocukların en sevdiği aktivitelerden bir tanesi havuz ve deniz kullanımıdır. Denizde ve havuzda yüzmekten son derece zevk alan çocuklar için özellikle havuz suları idrar yolu enfeksiyonları için risk teşkil etmektedir. İdrar yolu enfeksiyonlarında idrarda yanma ve karın ağrısı , kusma ve ateş şikayetleri görülmekte olup mutlaka bir hekime başvurulup idrar ve gerekirse kan testleri yaptırılması ve çıkan sonuçlara göre bir enfeksiyon varlığında ilaç tedavisine başlanması gerekmektedir.

Kulak Enfeksiyonları

Deniz ve havuz kullanımına bağlı olarak gelişebilen hastalıklardan bir tanesi de kulak enfeksiyonlarıdır. Havuzda oluşabilecek mantar ve bakteri gibi etmenlerin sebep olduğu kulak enfeksiyonları kaşıntı, ağrı ve akıntı ile kendini belli etmektedir. Çocuğunuzda böyle bir durum tespit ettiğinizde mutlaka doktora başvurmalı ve hemen ilaç tedavisine başlamalısınız.

Sinek ve Böcek Isırıkları

Yaz aylarında sinek ve böcekler diğer aylara göre çok daha fazla görülmektedir. Sinek ve böcek ısırıkları nedeni ile çocuklar ısırılan bölgeyi fazla kaşıyarak deride tahribata ve iltihabik bir durum oluşumuna sebep olabilmektedirler. Bu durumunda hemen bir doktora başvurup ilaç ve merhem tedaviisne başlanması gerekmektedir.

Kene Isırıkları

Yaz aylarında yeşillik ortamlarda sıkça karşılaşılan bir böcek türü olan keneler özellikle çocuklar için bir tehdit oluşturmaktadır. Yazın bahçede, parkta fazla vakit geçiren çocuklar kene ısırmalarına maruz kalabilmektedirler. Çocuğunuzun derisinde daha önce olmayan bir siyah leke gördüğünüzde çıkarmaya çalışmadan hemen en yakın sağlık kuruşuna başvurarak tıbbi müdehale ile kenenin çıkartılmasını sağlamalısınız.

İsilik

Sıcak geçen yaz aylarında özellikle bebeklerde sıkça görülen bir diğer rahatsızlık ise isilik diye bilinen bir deri hastalığıdır. Kaşıntı ve kızarıklık ile kendini belli eden isilik ter bezlerinde meydana gelen bir tıkanıklık sonucu ortaya çıkmaktadır. Yaz aylarında bebek ve çocuklara sık sık banyo yaptırılması ve derinin hava aldırılmasını sağlamak isilik oluşumunu önleyici aktivitelerdendir. Kaşıntı sonucu deride aşırı bir tahribat oluşması durumunda hemen doktora başvurulmalı ve isilik ilaç tedavisi desteği ile tedavi edilmelidir.